2018-05-24 12:38:58


In de winkel wordt ons vaak gevraagd hoe het leven van een kickboxer of een MMA vechter eruit ziet. Nou, dat gaan we je dus mooi even vertellen :) Ik word elke dag wakker om precies 5 uur in de ochtend. Dan ga ik van half 6 tot half 7 hardlopen. Daarna heb ik bokszaktraining van half 7 tot 8 uur. Dit doe ik al 3 jaar en het is een keuze waar ik nu nog steeds achter sta. Het heeft niet alleen fysieke voordelen zoals een betere conditie en een atletisch lichaam. Het geeft je ook een sterkere geest en doorzettingsvermogen.

Verder heeft het me ook een beter besef gegeven over hoeveel je in een dag kan doen en hoe zonde het is om niet de volle 24 uur te benutten. Na mijn ochtendtrainingen gaat mijn dag verder als een reguliere student. Zo heb ik net als ieder ander om half 9 school tot ongeveer 5 uur. Daarna heb ik om 6 uur MMA-training tot 8 uur en van half 9 tot 11 uur BJJ-training.  

running

De ochtendtraining en bokzaktraining routine

Voordat ik ga hardlopen in de ochtend drink ik een liter water minimaal. Daarna begin ik met een kleine warming up. Denk hierbij aan hakkenbillen, knieën omhoog, springen en grond aanraken. Nog niks speciaals dus! Hierna ga ik hardlopen in het bos en ren ik gelijk door naar mijn sportschool. Dat is ongeveer 17 km verder. Dit ren ik in een uur. Als ik bij de sportschool ben dan begint de bokszaktraining. Dit is vooral gericht op conditietraining en techniek. We beginnen altijd met schaduwboksen en daarna schaduwboksen met gewichten in onze handen. Daarna maken we estafette rondes bij de bokszakken en palen. Dit doen we voor circa 20 minuten. Hierna ga ik altijd met mijn trainer op de pads slaan en trappen voor 40 minuten.  

De MixedMartialArts en BrazilianJiuJitsu training routine

De MMA training van 6 tot 8 bestaat uit drie delen. Het eerste deel is alleen grapplen en grondvechten, het tweede is staand vechten en het derde deel is beide. In het eerste deel oefenen we vooral techniek en speelt kracht nog geen rol. Hier oefenen we verschillende takedowns, sweeps, clinches, strokes en chokes. Ook leren we hoe we uit elke greep en choke kunnen komen die we leren. Je oefent dus zowel offensief als defensief. In het tweede deel komt het op techniek en kracht aan. Hier gaan we alleen stand-up sparren. Dit doen we rondes van 5 minuten per persoon. We sparren namelijk tegen iedereen die aanwezig is bij de training in een estafettevorm. Daarna begint deel 3, het all round vechten. Hier mogen we zowel staand als op de grond vechten. We sparren dan voor 20 minuten tot het einde van de training om 8 uur.   

MMAfight

Om half 9 begint de BrazilianJiuJitsu training, hier trainen we het grondvechten op een hoger niveau. Omdat je bij BJJ niet mag slaan en schoppen hoef je je dus niet aan te passen en kun je je 100% focussen op het grapplen. Je hebt dus ook een hele andere vechthouding dan bij MMA.  Deze BJJ les bestaat uit 2 delen. Het eerste deel bestaat uit verschillende technieken om iemand te laten stikken of de botten te breken. Denk hierbij aan chokes, armbars, leglocks en nog vele andere grepen. Bij dit deel zijn we alleen aan het oefenen en proberen we de juiste technieken op de juiste moment te benutten. In het tweede en laatste deel gaan we sparren voor 3 tapouts. Bij elke tapout moet je als straf een minuut onderste boven aan de bokszak hangen en mag de trainer je buik gebruiken als boksbal.  

grappling

Wat voor fightgear heb je nodig en waarom?

Ik gebruik voor elke training andere fightgear bijvoorbeeld, voor de bokszaktraining gebruik ik de Twins zakhandschoenen omdat, deze heel fijn zitten en van echt leer zijn. Ook hebben ze een dikke padding die mij op langdurige termijn een goede bescherming bieden. Bij deze handschoenen heb ik geen binnenhandschoenen of bandages nodig en dat vind ik super fijn.

Voor bij de MMA training gebruik ik verschillende handschoenen. Bij het sparren gebruik ik de 4oz Venum Challenger MMA handschoenen want, deze hebben een hele dikke duim en knokkel bescherming en dat is heel belangrijk voor mij. Ze zijn ook gemaakt van echt skintex en die gaan dus heel lang mee. Verder gebruik ik ook de XPRT Pro Bokshandschoenen 2.0. Deze zijn gemaakt van echt runderleer en hebben een one mold schuimvulling. Hieronder draag ik tevens ook de Bandages XPRT 250 cm (100”) voor extra bescherming en hygiëne. Ik gebruik ook de bij behorende  XPRT Pro Scheenbeschermer. De scheenbeschermers zijn exact van dezelfde kwaliteit als de handschoenen. Maar het belangrijkste van allemaal is mijn Multi Gel Bitje - Volwassenen deze is door de CE goedgekeurd en bied de maximale bescherming aan mijn gebit. Dit bitje zit ook heel fijn in mijn mond en vergeleken met andere bitjes heeft deze de beste luchtkanalen.