2018-03-13 12:47:11

Ga jij binnenkort je eerste kickbox wedstrijd vechten? Dan zal je zeker wel een beetje nerveus zijn. Geen paniek, met onze tips sta je sterk in je schoenen. Je allereerste wedstrijd kan een overweldigende ervaring zijn. Het is een gevoel dat je nergens anders mee gaat maken. Met onze tips kan jij je goed voorbereiden op je allereerste kickbokswedstrijd.

Train hard

Dit spreekt voor zich, maar toch zijn er veel mensen die deze stap niet serieus genoeg nemen. Jij kan het grootste talent van de sportschool zijn, maar als je niet goed voorbereid de ring in gaat, dan ga je de wedstrijd niet winnen. Bij jeugd en nieuwelingen partijen wint niet altijd de beste vechter. De vechter met de beste conditie en die dus vanaf het begin tot aan het eind vol gas kan geven gaat er vaak met de overwinning vandoor. Ook speelt mee dat als je goed getraind bent, je ook beter klappen kunt incasseren. Dus veel trainen, regelmatig hardlopen en veel rusten is super belangrijk!

hardlopert 

Veel sparren

Sparren is de ultieme vorm van wedstrijdvoorbereiding omdat je jezelf niet voor de gek kunt houden met sparren. Bij het sparren leer je hoe je nou echt stoten moet blokken, hoe je moet ontwijken en hoe je goed moet counteren. Mijn gouden tip voor het sparren is, spar niet met mensen die zichzelf willen bewijzen. Deze mensen gaan namelijk te hard met je sparren. In plaats daarvan moet je sparren met ervaren jongens en/ofmeisjes die je willen helpen groeien. Deze mensen weten hoe ze met je moeten sparren. Laat ze je pakken op je zwakkere punten, maar spar niet te hard met elkaar want dan loop je snel blessures op. Natuurlijk wil je niet met blessures de ring in.

sparren 

Zorg dat je op gewicht bent

Wellicht wil je trainer dat je op bijvoorbeeld 70 kg vecht, terwijl je normaal gesproken rond de 73 kg weegt. Dit betekent natuurlijk dat je moet zorgen dat je niet te veel aankomt. Probeer op je eigen lichaamsgewicht te vechten, of maximaal 5 kilo daaronder. Hoe meer je wilt afvallen, hoe meer kracht je verliest. Zorg dat je een week van te voren al redelijk op gewicht bent. Hoe meer kilo je namelijk te zwaar bent, hoe meer je dat moet goedmaken op de avond van de weging. Veel vechters vechten ver onder hun natuurlijk gewicht omdat ze dan een voordeel hebben in hun lengte en kracht. Dit is ook niet heel erg, maar als je te ver onder je gewicht gaat vechten, dan kan het gevaarlijk worden.

Goede uitrusting

Het is belangrijk dat je over de juiste kickboks spullen beschikt. Natuurlijk begint het met een grote sporttas waar je al je kickboks spullen en verzorgende aritkelen in kunt doen. Van sporttape tot Thaise olie, van koelspray tot een extra bitje, je moet alles bij je hebben. Je kan niet verwachten dat de trainer alles maar bij zich heeft, je bent verantwoordelijk voor je eigen kickboks spullen.

Slaap goed

Zorg dat je uitgerust de volgende dag klaar staat. Dit betekent dat je vroeg naar bed moet gaan. Zorg dat je net een uurtje langer slaapt dan je normaal gesproken slaapt. Je moet je lichaam de tijd geven om te herstellen! Als je je lichaam die tijd geeft, des te beter zal je resultaat zijn op de dag van de wedstrijd. Dus als je normaal gesproken om 23:00 uur gaat slapen, ga dan de avond voor de wedstrijd om 22:00 uur slapen.

Goed eten

Probeer genoeg koolhydraten binnen te krijgen voor de wedstrijd. Koolhydraten geven je namelijk voldoende energie. Pasta's zijn de meest gebruikelijke maaltijden in de kleedkamer. Pasta is ook makkelijk mee te nemen. Vul een plastic bakje met pasta en neem bestek mee. Eet je pasta in de kleedkamer ruim voor je wedstrijd, hierdoor kun je het eten goed verteren en sta je niet met een volle maag in de ring. Als je dan een stoot of trap op je lichaam krijgt, dan kan het eten omhoog komen.


pasta


Ontspan

Je moet proberen om zoveel mogelijk rust te nemen voor je wedstrijd. Zorg ervoor dat je vroeg op de locatie bent. Hierdoor kun je alles lekker op je gemak doen. Ga naar je kleedkamer en zoek een goed plekje op. Ga daar lekker zitten en/of liggen op een bankje, doe je oordopjes in en ga lekker muziek luisteren. Eet rustig wat, drink wat en kleed je op je gemak om. Een fout die ik veel mensen zie maken, is dat ze teveel naar het rooster op de deur gaan kijken. Dus doe vooral heel relaxed, dan komt het allemaal goed!

Rustig blijven

Als je in die ring staat, is het van essentieel belang dat je rustig blijft. Let op je ademhaling, zowel voor de wedstrijd als tijdens! De manier waarop je ademt is een belangrijke factor in je wedstrijd. Voor de wedstrijd, als je in de kleedkamer zit, en je voelt de spanning opkomen, moet je proberen om rustig te blijven ademen. Adem in door je neus en vervolgens adem je uit door je mond. Dit zal je helpen met je kalmeren. Ook tijdens de wedstrijd moet je letten op je ademhaling. Probeer zo min mogelijk lucht uit te ademen tijdens het stoten. Hierdoor raak je sneller vermoeid. Doe wat veel boksers doen en dat is dat rare sissende geluid maken tijdens het stoten. Wat je eigenlijk doet, is een soort van filter maken dat ervoor zorgt dat je alleen maar zoveel lucht uitademt als je nodig hebt voor die specifieke stoot of trap. Hierdoor hou je zuurstof over in je longen.

Focus niet teveel op kracht

Nu de wedstrijd is begonnen, zul je vast merken dat elke stoot/trap die je geeft, anders voelt dan tijdens de training. Dit is erg normaal en het komt door de adrenaline die door je lichaam giert. De adrenaline zorgt ervoor dat je minder voelt in de ring. Niet alleen je stoten voelen zwakker, je voelt ook de stoten van je tegenstander minder erg dan normaal gesproken bij het sparren. Maar vergis je niet, je tegenstander voelt hetzelfde. Het belangrijkste is dat je focust op je dekking en dat je technisch blijft vechten. Zodra je meer kracht probeert te geven, hoe meer energie je verspilt, waardoor je sneller moe wordt.

Luister naar je trainer

Oké de wedstrijd is begonnen, de bel is gegaan en jij en je tegenstander gaan vechten. Probeer rustig te blijven en te luisteren naar de aanwijzingen die je trainer je geeft gedurende de wedstrijd. Probeer alleen niet naar je trainer te kijken gedurende de wedstrijd. Veel beginners maken deze fout. Als je constant je naam achter je hoort dan ga je je automatisch omdraaien.Probeer dit niet te doen. Oefen dit bij het sparren! Zorg dat je trainer of iemand anders je aanwijzingen geeft en jij mag niet omkijken. De reden dat je niet naar je trainer moet kijken tijdens de wedstrijd is omdat je dan niet ziet wat er voor je gebeurt. Als je tegenstander door heeft dat je constant omkijkt naar je trainer, dan zal hij/zij daar gebruik van maken door je te raken wanneer je omkijkt. Dit kan heel gevaarlijk zijn want de meeste knock-outs in kickboksen komen door snelle stoten/trappen die je niet ziet aankomen.

Herstellen

Je krijgt heel weinig hersteltijd in een kickbokswedstrijd, dus moet je zorgen dat je goed gebruik maakt van de rust periodes die je krijgt. Probeer als de bel is gegaan zo snel mogelijk naar je hoek te gaan. Hou je hoofd omhoog en je borst vooruit. Laat je armen rusten op de touwen, dit geeft je armen rust en un je beter in en uit ademen. Luister naar wat je trainer tegen je zegt en denk vooral aan je ademhaling. Zorg dat je een slokje water neemt. Niet te veel water drinken, dit kan namelijk zorgen dat je het water straks omhoog voelt komen als je later in de partij in je buik word geraakt.

herstellen 

Ik hoop dat deze tips je gaan helpen bij je allereerste kickbokswedstrijd. Ik wens je heel veel plezier, probeer er natuurlijk een beetje van te genieten, je allereerste wedstrijd vergeet je nooit. Je krijgt er een ongekend gevoel van. De spanning gaat vanzelf weg als de wedstrijd gaande is. En dan nog het aller mooiste aan een kickbokswedstrijd is het voldane gevoel dat je krijgt als je 3 volle rondes hebt gevochten en je daar mag staan. En als je dan ook nog wint, dan kan je dag echt niet meer stuk. Veel suuces en zet hem op!